nederlands
 english

 

 

tentoonstellingen



nulnu
Nieuw Dakota, NDSMterrein Amsterdam


De tentoonstelling ‘nulnu’ presenteerde werk van twee jonge kunstenaars, de Nederlandse Annesas Appel en de Chinees Lu Xinjian, aangevuld met een aantal werken van de Nulkunstenaars Henk Peeters en herman de vries. De tentoonstelling vond plaats van zondag 11 oktober t/m zondag 8 november 2015, in Nieuw Dakota gelegen op de voormalige NDSM-werf aan het Y in Amsterdam-Noord.

‘Spurensicherung’: steden en meren, twee benaderingen van de werkelijkheid

De tentoonstelling bestond uit een zorgvuldige keuze uit het werk van de Nederlandse Annesas Appel en de Chinees Lu Xinjian. Op het eerste gezicht lijkt het werk van Annesas Appel en Lu Xinjian abstract, maar dan blijkt dat de beeldtaal heel dicht bij de kern van onze beleving komt. Zij hebben gemeen dat ze trachten de wereld vorm te geven in visuele systemen. Appel doet dat door getekende vormanalyses van landkaarten, Lu door iconisering van plattegronden. Appel neemt landsgrenzen en meren, terwijl Lu zich concentreert op de groeisporen van de stad.

Lu Xinjian
Er zijn twee soorten steden, de steden die door de natuur zijn gemaakt en die door mensen op de tekentafel zijn ontworpen. Zo’n laatste stad is Manhattan. Een rechthoekige tweedimensionale plaat die in 1811 volgens een helder plan door drie prominente mannen werd getekend, dwars over heuvels, rotsen en stromen heen. Het werd een grid van 12 brede lijnen, de avenues van zuid naar noord en 155 magere lijnen van links naar rechts, de streets, simpel en adequaat zoals vele oude steden in ondermeer het oude China, India, Perzië, Etrurie en Rome en de woestijnen in Afrika. De eerste soort steden werden daarentegen gevormd tot een wirwar van lijnen, curven en cirkels van afzonderlijke dorpen die langs de stroom van een meanderende rivier werden gevormd, aan elkaar groeiden en pas veel later tot stad werden georganiseerd.


Lu Xinjian, New York, No 1, acrylic on canvas, 190 x 140 cm, 2009


De sporen van een stad zijn de ritmes die Lu Xinjian in zijn, vaak grote, schilderijen in beeld brengt. De richtingen en curven zijn door eeuwenlange sporen geworden zoals ze zijn. Het resultaat is een serie abstracte schilderijen met als titel ‘City DNA’, gemaakt om als autonoom werk te worden gepresenteerd maar tegelijk de structuur van de steden zichtbaar te maken.


Lu Xinjian, City DNA 2009 - 2013

De steden van Lu zijn beelden van een andere wereld, afstandelijk teruggebracht tot een ritme van lijnen, richting en kleur. Via satellieten zijn ze gefotografeerd (Google), met digitale middelen geschematiseerd, vergroot en op grond van codes (wapens en vlaggen) in kleur gebracht en op doek geschilderd.



Lu Xinjian, Moscow, acrylic on canvas, 150 x 120 cm, 2010


De energie van deze, soms zeer grote, beelden vindt men ook in het werk van de Zerobeweging. De beeldtaal van deze groep speelt met herhaling, tastzin, kleursymboliek, ruimte, mystiek en poezie. Voorbij het Zeropunt zou de kunst opnieuw beginnen. Nieuwe ritmes en vormen, materialen en concepten werden door kunstenaars als Fontana, Peeters en Klein, Manzoni, Piene en Mack, Schoonhoven, de vries en Kusama naar voren gebracht. Het latere werk van Kusama waarin ze haar organische wereld verbergt onder honderden gele stippen waardoor de driedimensionale verscheidenheid wordt teruggebracht tot één simpel tweedimensionaal (maar wervelend) beeld, brengen verbinding met dat van Lu. Meer informatie: www.xinjianlu.com.



Lu Xinjian, City DNA IV, Hua Gallery, 2014

exclusief te koop bij ycca:
zeefdruk 'Amsterdam Dam'
van Lu Xinjian


(NB: Afbeelding is slechts een kleine uitsnede van het kunstwerk)
Zie verder op webwinkel.


Annesas Appel
Appel zet systemen op om verschillende aspecten van de werkelijkheid te ontleden. Dat kunnen voorwerpen in haar huis zijn die ze opnieuw rangschikt en vorm en kleur geeft, het kunnen de kleuren van de omslagen in haar boekenkast zijn, een schotse ruit, een printplaat uit de computer. In ‘Atlas in Lines’ uit 2007 tracht ze de wereld te begrijpen door landsgrenzen opnieuw in beeld te brengen. Steeds trekt ze de door haar gekozen onderwerpen als het ware uit elkaar en rangschikt ze dan weer via soms ingewikkelde, soms eenvoudige systemen tot een heel verrassend nieuw beeld. En tenslotte gaat het natuurlijk om dat nieuwe beeld, dat door haar iedere keer heel precies is vormgegeven en op papier gepresenteerd.


Fragment uit het filmportret Annesas Appel (december 2015)

De hierboven beschreven aspecten, de ernst en consistentie die de werken uitstralen, roepen herinneringen op aan de wereld van kunstenaars als Hanne Darboven, On Kawara, Agnes Martin en Stanley Brouwn. Allemaal ‘outsiders’ die zich nooit veel hebben aangetrokken van de mode van hun tijd, maar die zich teruggetrokken hebben in hun eigen universum en van daaruit hun werken de wereld instuurden, als voorstellen voor een andere manier van lezen, rekenen of zien.


Annesas Appel, Notebook, 2009
Annesas Appel, Ruitenalfabet, 2006


Onze neiging om de wereld om ons heen als gegeven te beschouwen wordt door het werk van Appel onderuit gehaald. Nooit meer kunnen we de werking van een computer voor lief nemen of kijken in een atlas zonder ons te verbazen over de vorm van landsgrenzen.
Meer informatie: johandeumens.com.

exclusief te koop bij ycca:
piezoprint 'View on the World Map'
van Annesas Appel


(NB: Afbeelding is slechts een kleine uitsnede van de kunstwerken)

Zie verder op webwinkel.


een brug naar nul en ZERO

Zowel Appel als Lu zoeken het spoor terug, brengen het in kaart en verklaren het tot een autonoom kunstwerk. We moeten er voor langs lopen, staan, het langdurig zien. Achter de stille abstractie en schoonheid van hun werk vormt zich geleidelijk het beeld van de plek in haar wording.

Ycca is er van overtuigd dat met dit werk de werking van het abstracte beeld, de beeldgeschiedenis van een kunstwerk en de verhouding tot de werkelijkheid ook in het werk van hedendaagse kunstenaars voor het voetlicht is gebracht. Tevens toonden we aan dat dit jonge werk een brug slaat naar kunstvormen die in de vorige eeuw door de avant-garde werden gepresenteerd, deze met nieuwe media en methoden actualiseren en ons opnieuw hun betekenis laten zien. Op deze manier sloten we aan bij het accent dat het ministerie van cultuur legt op de noodzaak de internationale taal van experimentele kunst van educatieve notities te voorzien.

De tentoonstelling ‘nulnu‘ past bij de inspiratiebron van ycca: het werk van de internationale Nul/ZERO-beweging. Ze liet jonge experimentele kunst zien waarin net als bij de kunstenaars van de Nul/ZERO-beweging het visuele resultaat ons in contact brengt met het systeem dat de realiteit ons biedt: de wetten van de natuur, haar ritme, kleur, geluid, licht en haar ruimte.

Anneke Oele was curator van 'nulnu'. Anneke Oele is kunsthistoricus en heeft vele jaren ervaring in de kunstwereld, ondermeer als galeriehouder en van 2000-2009 als directeur van 'Art Amsterdam'.

‘nulnu‘ sloot aan op de tentoonstelling ZERO: Let us Explore the Stars die deels tegelijkertijd, van 4 juli tot 1 november 2015, in het Amsterdamse Stedelijk Museum plaatsvond. Deze presenteerde een historisch overzicht van de innovatieve avant-gardisten die zich in de jaren 50 en 60 manifesteerden onder de naam ZERO. Met werk van onder meer Herman de Vries, Armando, Henk Peeters, Jan Schoonhoven, Jan Henderikse, Piero Manzoni, Lucio Fontana, Yves Klein, Jean Tinguely en Yayoi Kusama.


Loyens & Loeff hoofdsponsor
ycca-tentoonstelling 'nulnu'

Loyens & Loeff was hoofdsponsor van de tentoonstelling 'nulnu'. Loyens & Loeff is een internationaal werkende onafhankelijke dienstverlener, gespecialiseerd in juridisch en fiscaal advies, met 1.400 medewerkers.




De tentoonstelling werd mede ondesteund door het Prins Bernhard Cultuurfonds.






naar boven
                                                                   

Zeker gaan zien:


Tentoonstelling Kijk, Jan Schoonhoven in Museum Prinsenhof Delft.
31/10/2015-14/02/2016


Helaas alweer voorbij:



International Art Exhibition
La Biennale di Venezia
herman de vries
to be all ways to be Dutch entry to the 56th edition of the Venice Biennale
09/05/2015-22/11/2015



Stedelijk Museum Amsterdam
ZERO: let us explore the stars
04/07/2015-08/11/2015

Jan Henderikse - ZERO to Infinity
Galerie Schoots + Van Duyse
International Contemporary Art
28/06/2015 – 27/09/2015

Martin-Gropius-Bau Berlijn
ZERO The international art movement of the 1950s and 1960s
21/03/2015-08/06/2015


Guggenheim Museum New York
ZERO: Countdown to Tomorrow, 1950s-60s
10/10/2014 – 07/01/2015



Stedelijk Museum Schiedam
herman de vries.all
20/09/2014 – 18/01/2015


Musea voor hedendaagse kunst
  
De Pont, Tilburg 

 
Belvédère, Oranjewoud


Stedelijk Museum Amsterdam



Stedelijk Museum Schiedam



Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent



Louisiana, Humlebæk, Denemarken



Marta, Herford


Centre Pompidou, Paris

 

Tate Modern, London 


Punta della Dogana, Venezia


Archivio Contemporaneo, Rivoli - Torino


New Museum, New York